دستگاه عیب یاب OBD Tools 2
دستگاه عیب یاب OBD Tools 2

دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 خدمتی جدید از نگار خودرو رونمایی شد .با فراگیر شدن سنسور های متعدد، روند عیب یابی در انواع خودرو ها به شدت دقیق تر و کاربردی تر شده است. به طور کلی اکثر قطعات حساس خودرو، به خصوص در بخش تجهیزات الکترونیکی شاهد به کارگیری سنسور برای پایش وضعیت و ارسال گزارش عملکرد به ECU هستیم. ایسیو نیز در صورت وجود مشکل بر اساس پارامتر های از پیش تعیین شده، اقدام به ارسال کد خطا می کند و دستگاه دیاگ یا عیب یاب الکترونیکی می تواند کد خطای مربوطه را به پیام قابل درک توسط کاربر تبدیل کند. از این رو دستگاه دیاگ در تمامی تعمیرگاه ها و کلینیک های تخصصی برق خودرو حضور داشته و نقش بسیار مهمی در عیب یابی سریع و دقیق مشکلات ایفا می سازد.

 

اطلاعات بیشتر : دستگاه عیب یاب نسل دو OBD Tools 2


نسل های پیشین دستگاه های دیاگ به امکانات محدودی مجهز بودند و تا حدودی می توان گفت که ویژگی جدیدی در گذر زمان به آنها اضافه نمی شد. در حقیقت تمامی دستگاه های عیب یاب، وظیفه و عملکرد یکسانی داشتند تا اینکه شرکت نگار خودرو با عرضه دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 تمام معادلات را بر هم زد. این محصول که به تازگی رونمایی شده، تغییرات گسترده ای نسبت به دستگاه دیاگ نسل اول داشته و در مهم ترین تغییر می توان به عدم وجود کلید های فیزیکی پر شمار و به کارگیری صفحه لمسی رنگی اشاره کرد. با این کار، تعامل تکنسین برق و مکانیک خودرو با دستگاه عیب یاب با سرعت بیشتری صورت می گیرد. از سوی دیگر، امکانات قابل توجهی به این محصول اضافه شده که در ادامه مطلب به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

" دستگاه های عیب یاب به دلیل ماهیت الکترونیکی خود، باید در فضایی پاکیزه و به دور از ریسک آسیب پذیری نگه داری شوند. از این رو تعمیرکاران و تکنسین ها باید فضای اختصاصی برای این محصول انتخاب کنند تا تحت تاثیر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محتمل در محیط تعمیرگاهی قرار نگیرند. هر چند امکانات محافظتی برای آنها توسط شرکت سازنده در نظر گرفته می شود، اما به کارگیری برخی نکات ساده می تواند از ایجاد خسارت چند میلیون تومانی جلوگیری کند. "

بسته بندی و اقلام همراه دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 

دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 نگار خودرو همانند نسل گذشته خود درون یک جعبه مستحکم از جنس PVC قرار گرفته و اقلام بسیار متنوعی برای کاربرد های مختلف تعبیه شده است. به دلیل تعدد اقلام همراه، از هر دو بخش پایین و درب باز شوی بسته بندی برای جایگذاری استفاده می شود. در قسمت درب بازشو، دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 در همان نگاه اول به چشم می خورد که توسط یک کمربند مقاوم در محلی امن قرار گرفته است. با جدا سازی دیاگ پرتابل از این بخش به اقلام زیر دسترسی پیدا می کنید.
1- کارت گارانتی
2- کارت راهنمای دریافت ویدئوی آموزشی و نرم افزار های مرتبط
3- کانکتور مبدل نیسان (پارس خودرو)
4- کانکتور مبدل مزدا
5- کابل OBD
6- کانکتور 2 پین برای خودروهایی که کانکتور OBD آنها از نوع 2 پین است
7- کانکتور اختصاصی خودرو ریو

طراحی ظاهری دستگاه عیب یاب OBD Tools 2

عیب یاب نسل دوم نگار خودرو با نام دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 بر خلاف نسل گذشته خود، فقط از یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی تشکیل شده و اثری از حالت ترکیبی صفحه نمایش ساده و کلید های فیزیکی وجود ندارد. نمایشگر تمام لمسی و تمام رنگی در ابعاد 7 اینچ، وظیفه دریافت دستورات کاربر و نمایش وضعیت لحظه ای را بر عهده دارد و همه چیز در نمایشگر لمسی دستگاه خلاصه می شود. تمام سطح بدنه از پلاستیک فشرده نارنجی رنگ که دور تا دور دستگاه را پوشانده، تشکیل شده که وظیفه حافظت از آسیب های احتمالی را بر عهده دارد. از سوی دیگر، زوایای برآمده به رنگ آبی نیز در صورت افتادن دستگاه روی زمین، از نقاط مختلف بدنه محافظت می کند. به این ترتیب ریسک به خطر افتادن سرمایه شما با سبک طراحی بدنه، به کمترین میزان خود کاهش یافته است. به کارگیری تمهیدات ویژه سبب اطمینان خاطر تعمیرکار یا تکنسین برق خودرو در خصوص عدم آسیب پذیری دیاگ نسل دوم نگار خودرو می شود.
در نمای جلوی دستگاه عیب یاب نسل دوم نگار خودرو، کلید پاور به منظور روشن یا خاموش کردن دستگاه وجود دارد که ابعاد مناسب و عملکرد به نسبت نرمی دارد. عدم استفاده از ساختار کاملا نرم برای این کلید، جلوگیری از برخورد های تصادفی دست هنگام کار روی خودرو است. به این ترتیب در همان صفحه مورد نظر باقی می مانید و به کارگیری صفحه لمسی خازنی، اهمیت ویژه خود را در این بخش به اثبات می رساند. برای انتقال دستورات به نمایشگر لمسی می توانید از قلم اختصاصی موجود در بسته بندی یا برخورد ناخن انگشتان به صفحه استفاده کنید. به دلیل استفاده از صفحه لمسی خازنی، انتقال دستورات فقط بر اساس ضربه با ناخن صورت می گیرد.


در نمای جلو و روی قسمت بالای صفحه نمایش 7 اینچی، لوگوی نگار خودرو در مرکز و نوشته OBDTOOLS II در سمت چپ قرار گرفته است. در نمای بالا عیب یاب نسل دوم، پورت ارتباطی OBD و ورودی آداپتور برق مشاهده می شود. در نمای پایین به ورودی کارت حافظه MicroSD و پورت USB-B دسترسی خواهید داشت. در دو سمت راست و چپ بدنه، هیچ پورت یا کلیدی قرار نگرفته و صرفا برای در دست گرفتن دستگاه کاربرد دارد. در نمای پشت دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 یک پایه نگه دارنده فلزی به چشم می خورد که نقش استند رومیزی را ایفا می کند. قلم لمسی که از جنس و رنگ مشابه با بدنه ساخته شده، در قسمت پشت بدنه قرار می گیرد. دسترسی به قلم، بسیار آسان بوده و می توانید پس از اتمام کار نیز این قلم را به سادگی در محل خود قرار دهید. در صورتی که روش استفاده از دستگاه به صورت خوابیده روی سطح صاف میز کار است، پایه های مشکی رنگ به نسبت مرتفعی وجود دارد که از قسمت داخلی بدنه به بیرون امتداد یافته اند. به طور کلی تحت هر شرایط استفاده توسط تعمیر کار یا تکنسین برق خودرو، دیاگ پرتابل نسل دوم نگار خودرو در شرایط پایدار قابل بهره برداری است. فرم طراحی بدنه بر اساس اصول ارگونومی شکل گرفته که سهولت کار با دستگاه در شرایط مختلف را فراهم می سازد. در نمای پشت دستگاه و از ظریق درپوش اختصاصی، امکان دسترسی به باتری فراهم شده است. به دلیل پرتابل بودن دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 ، شرکت نگار خودرو از یک باتری با فناوری سلول های لیتیوم یون ساخت شرکت سامسونگ با ظرفیت 2200 میلی آمپر بهره برده است.

 

رابط کاربری دستگاه عیب یاب OBD Tools II

برای روشن کردن دستگاه باید یک بار روی کلید پاور دستگاه بفشارید تا دستگاه دیاگ نسل دوم نگار خودرو به همراه رابط کاربری آن راه اندازی شود. رابط کاربری دستگاه از یک صفحه ثابت تشکیل شده که 8 منوی اصلی دارد. در بخش بعدی به معرفی امکانات دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 می پردازیم و می توانید با بخش های مختلف رابط کاربری آن آشنا شوید. نمای کلی رابط کاربری از دو خط افقی آبی رنگ در بالا و پایین به همراه پس زمینه سفید رنگ پشت گزینه های منو تشکیل شده است. در نوار آبی رنگ بالا، لوگو و اسم شرکت نگار خودرو قرار گرفته و در سمت چپ نیز نشانگر باتری به چشم می خورد. نشانگر باتری در حالت شارژ شدن توسط آداپتور تغییر وضعیت می دهد تا از شارژ شدن دستگاه مطلع شوید.
در نوار آبی رنگ پایین، اما هیچ نکته ای وجود ندارد و صرفا برای زیبایی بیشتر رابط کاربری و هویت برند سازمانی تعبیه شده است. بخش های اصلی منو توسط خطوط خاکستری رنگ از یک دیگر متمایز شده اند. رنگ بندی کلی رابط کاربری شامل چهار رنگ آبی، نارنجی، سفید و خاکستری می شود که جلوه زیبایی را پدید آورده اند. سرعت راه اندازی و پاسخ به دستورات در دستگاه دیاگ نسل دوم نگار خودرو بسیار مناسب بوده و اثری از تاخیر در پاسخگویی وجود ندارد. برای خاموش کردن دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 باید کلید پاور را فشرده و به مدت 3 ثانیه نگه دارید.

پکیج های نرم افزاری : پکیج نرم افزاری ریمپ و تیونینگ

امکانات دستگاه دیاگ نسل دوم نگار خودرو

یکی از مهم ترین اهداف نگار خودرو برای تولید دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 تجمیع و یکپارچه سازی چند دستگاه مختلف در قالب یک محصول بوده که در نتیجه نیازی به خریداری دستگاه های مجزا وجود ندارد.

در حقیقت با خریداری دستگاه دیاگ نسل دوم نگار خودرو به امکانات چند دستگاه دیگر از جمله کی تول (Key Tool) و تستر باتری دسترسی پیدا می کنید. از سوی دیگر برخی امکانات به صورت کاملا جدید ارائه شده که شامل تنظیم کیلومتر، جعبه ابزار ایسیو و داینومومتر می شود. در ادامه بخش های منوی اصلی را به صورت تفکیک شده معرفی خواهیم کرد.

1- عیب یاب: پشتیبانی از محصولات خودرو سازان داخلی و خارجی، خودرو های گازسوز CNG و موتور سیکلت
2- جعبه ابزار ایسیو: شامل دو بخش کلی خودرو های داخلی (دارای زیر مجموعه های خدمات دانلود و تبدیل، تیونینگ ایسیو، عملیات ایموبیلایزر، دانلود مالتی پلکس، کاهش مصرف و جداول ریمپ در منوی خودرو های ایرانی) و خارجی (دارای زیر مجموعه های خواندن و نوشتن حافظه ی فلش و ایپرام، تبدیل ایسیو، عملیات ایموبیلایزر، تیونینگ ایسیو و تاریخچه)
3- سوئیچ و ریموت: تعریف کلید، تعریف ریموت و خواندن کد سوئیچ
4- تنظیم کیلومتر: بر اساس پروتوکل های OBD، K-TAG، GPT به همراه بخش تاریخچه
5- OBD II: شامل سه بخش اصلی OBD، K-TAG و GPT
6- داینو: پشتیبانی از محصولات ایران خودرو و سایپا به همراه مقایسه
7- تستر باتری: نمایش ولتاژ لحظه ای باتری خودرو
8- تنظیمات دستگاه: شامل زیر منوهای وضعیت اعتبار، مشخصات دستگاه، وضعیت بسته ها، انتخاب زبان، تنظیمات و بروز رسانی

سخن پایانی

دستگاه دیاگ نسل دوم نگار خودرو با نام دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 به عنوان یک محصول لمسی کاربردی در امر عیب یابی، ریمپ و تیونینگ، تنظیم کیلومتر و تعریف سوئیچ به همراه ویژگی های جدید مانند داینو خیابانی در دسترس تعمیرکاران و فعالان حوزه برق خودرو قرار گرفته است. با بهره گیری از این محصول جذاب، نیازی به خریداری چند دستگاه مختلف وجود ندارد و تمامی امور خودرویی توسط دیاگ پرتابل نسل دوم قابل ارائه هستند.


انتشار: 1402/07/08
بازدید: 1939
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.